Dat meldt
het Noordhollands Dagblad woensdag. De OVV noemt het incident ‘een ernstige
overschrijding van het separatieminimum’.
De Boeing 737-800 van KLM was afkomstig uit Manchester en komt vanaf de
Noordzee aanvliegen, om even ten noorden van Uitgeest naar rechts te draaien
om op te lijnen om te landen op de Polderbaan.
De Airbus A330-200 van Garuda, afkomstig uit Dubai, kwam op hetzelfde moment
aangevlogen vanaf het IJsselmeer, en maakte een bocht naar links richting de
parallel aan de Polderbaan gelegen Zwanenburgbaan.
Polderbaan
Terwijl de vliegers van het KLM-toestel zich aan de voorgeschreven route en
hoogte hielden, week het Garuda-vliegtuig af van de koers. Het lijkt erop of
de Indonesische vliegers op de Polderbaan in plaats van de Zwanenburgbaan
wilden landen.
De A330 vloog bovendien driehonderd meter lager dan voorgeschreven voor een
landing op de Zwanenburgbaan, die iets zuidelijker ligt dan de Polderbaan.
Ramp afgewend
Onderzoek moet uitwijzen waarom de piloten van Garuda exact op de koers en
hoogte zaten om op de Polderbaan te landen. Volgens het Noordhollands
Dagblad is een ramp op het laatste moment is afgewend doordat beide
vliegtuigen een uitwijkmanoeuvre inzetten. De vliegtuigen vlogen daarna
naast elkaar naar Schiphol, waar ze veilig landden.
Botsingen tussen verkeersvliegtuigen zijn uiterst zeldzaam, mede dankzij
systemen als het Traffic alert and Collision Avoidance System (TCAS).
Lees meer
luchtvaartnieuws op Luchtvaartnieuws.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl